Sukshma Yoga – enkel og effektiv yoga

Sukshma betyder subtil eller fin. Sukshma Yoga er det, som trænger igennem til vores subtile niveauer. Det er en af oldtidens yogaformer som er udviklet af den spirituelle mester Maharishi Kartikeya Ji Maharaj. Sukshma Yoga er uhyre simpel at udføre, da det er en stærkt forenklet form for Hatha yoga.

Dybest set er Sukshma Yoga en let og dybdevirkende opvarmning, hvori alle kroppens led bevæges og kroppen blidt strækkes i koordination med åndedrættet. Serien starter med at bevæge hovedet og slutter med at bevæge fødderne.  Sukshma serien gør dig klar til at udføre mere dynamiske yogastillinger eller anden fysisk udfoldelse.

I Sukshma Yoga behandles, afslappes og forynges hele kroppen fra top til tå. Vores eksterne og interne kropsdele undergår dyb transformation med denne type yoga. Det er videnskabelige kropsøvelser, der gør os stærkere og giver os mere livsenergi, de hjælper også urenheder ud af kroppen og forbedrer hukommelsen, koncentrationen og vores viljestyrke.

Sukshma Yoga kan bruges alene eller som en del af en større yogaserie. Folk i alle aldre kan udføre øvelserne og alle kan drage fuldt udbytte af dem. Det tager ca. 20-30 minutter at lave serien, den inkluderer øvelser for øjne, tungen, kæben, nakken, hænder, knæ, ankler og hofter.

Øvelserne virker efter kort tid, fordi de direkte adresserer centralnervesystemet og dermed de tolv kranienerver, der igen går i aktion i deres respektive virkeområder og med det samme initierer responser, der går tilbage til hjernen.

I Sri Sri Yoga timerne og på kurserne bruger vi meget ofte Shukshma Yoga som opvarmning, da det er en sjov, let og meget effektiv serie som er let at lære – og efterfølgende at bruge derhjemme.

I kategori: Sukshma Yoga simpel og effektiv | Kommenter nu

Yoga for en fit og sund krop

Yoga er et effektivt redskab til at maksimere glæden ved en fit og sund krop. Regelmæssig yoga giver mere smidighed, mere stabilitet og træningen tilfører din krop en god balance og styrke.

Yoga – et modsvar til tidens stress. Idag spiller stress en stor rolle i mange af de fysiske problemer som vi rammes af bl.a. hjerte-kredsløbsproblemer, fedme, cancer, ubalancer i nervesystemet og åndedrætsproblemer. Yoga inkluderer rytmisk vejrtrækning  som hjælper os med at forløse stress i vores krop og sind. Denne stressforløsning giver ofte en væsentlig forbedring i den fysiske sundhed f.eks. i fordøjelsessystemet.

Mangfoldige effekter af simple strækøvelser. De simple yogapositioner giver en kompleks, effektiv og multidimensionel træning og toning af kroppen. F.eks i positionerne på gulvet: her ligger du simpelthen og holder en stilling i ca. 40 sekunder, mens du opmærksomt trækker vejret, imens får hele din krop en kompleks workout hvor de fleste af kroppens muskler trænes og tones på en afslappet, lindrende og bevidst måde.

 

Effekterne af yoga er både fysiske og mentale. På det fysiske niveau opnår du:  øget blodcirkulation, et stærkere immunforsvar, hjertekredsløb og lymfesystem, bedre udnyttelse af din lungekapacitet og mindre træthed! På det mentale plan: Yoga frigiver de ophobede toksiner i vores celler (som ofte ophobes p.g.a. hverdagens stress), når kroppen bliver renere, så falder sindet mere til ro, så du oplever mere ro og fred i tankerne. En anden smuk ting ved regelmæssig yoga er, at du oplever mere frihed i kroppen og i sindet i takt med at du bliver mere centret, stærk og smidig.

Fire skridt mod en fit krop med yoga: En sund krop med yoga er kun fire skridt væk: 1) opvarmning med bevægelse af alle kroppens led og lette yogastræk som Sukshma Yoga 2) yogapositioner kan inkludere solhilsener 3) afspænding, efter yoga er det vigtigt at ligge og hvile i et par minutter, mens du tager opmærksomheder til forskellige kropsdele 4) åndedrætsøvelser og meditation, regelmæssige åndedrætsøvelser og meditation øger den positive effekt af yoga.

Igennem dette unikke 4-trins program får din krop en dyb workout og afslapning. Når du praktisere den rytmiske vejrtrækning, så hjælper yoga sindet til at gå dybere, så sindet bliver mere fokuseret, opmærksomt og afslappet. Derfor er der også at flere og flere sportsfolk, som integrerer yoga i deres daglige træningsprogram.

Når yoga praktiseres på en autentisk måde med alle disse fire trin intakte, så skabes sådan en velgørende ro og lindring i hele vores krop og sind under træningen og bagefter i vores daglige liv. Så stressen i vores system gradvist kan forlade os sammen med de fysiske problemer som er skabt af stress. Hvis du har lyst til at opleve disse effekter, så kan du tilmelde dig et yogakursus eller et yogahold med en uddannet instruktør. For at læse mere om sådanne kurser og hold se Kalender.

I kategori: Yoga for en sund krop | Kommenter nu

Yoga og Rygsmerter

De fleste voksne danskere lider af rygproblemer. Ofte p.g.a. stress og spændinger i kroppen, der er opstået af dårlige og ensidige arbejdsstillinger. Vores kroppe er skabt til at bevæge sig, ensidige bevægemønstre og mangel på bevægelse er gift for kroppen. Hvis du er klar til at slippe dine rygproblemer, så er det vigtigt at: 1) reducere din stress og spændinger effektivt med åndedrætsøvelser og afspænding 2) Undgå at sidde i samme stilling mere end 10 minutter ad gangen: rejs dig, gå i hug, grin med sidemanden og mærk latteren bevæge din krop, løft armene i vejret, gå på alle fire og op igen, sving armene rundt, tag et par dansetrin og gå en tur i frokostpausen (5 minutter er bedre end ingen gåtur). Kort sagt, brug alle kneb og al din kreativitet for at få bevæget dig – på din egen måde, som du kan lide det. Der findes ikke nogle piller eller medicin mod rygsmerter. Men en varig vej ud af smerterne er at opdyrke gode bevægevaner og styrke dine mavemuskler ved at opsøge en god yogaskole, der kan undervise dig ud af rygproblemerne. Og husk at konsulterer din læge før du dukker op til din første yogatime – for at høre hvilke bevægelser, der er ok for dig og hvilke som du evt. helt skal undgå. God træning! Din ryg vil elske dig for det.

I kategori: Yoga og Rygsmerter | Kommenter nu

Yoga og Ayurveda

Yoga og Ayurveda er begge vediske videnskaber, der som søstre har fulgtes ad siden oldtiden for at give rekreation og styrke til kroppen, sindet og bevidstheden. Lidt forenklet kan man sige at Ayurveda beskræftiger sig med kroppens sundhed, mens yoga er fokuseret på, at sindet har det godt: Yoga og åndedrætsøvelserne opløfter livsenergien, mens de ayurvediske oliebehandlinger giver næring og omsorg til kroppen og dens mange oplagrede indtryk. De er begge spirituelt baserede tilgange til mennesket og vores indre og ydre sundhed. I kombination er Ayurveda og Yoga en særdeles effektiv og bivirkningsfri hurtigrute tilbage til styrke, kraft og livslyst efter perioder med sygdom, stress, lavt selvværd og andre belastende omstændigheder. Og en særdeles effektiv vej til at optimere kropslig og mental sundhed. Meget forenklet sagt, så er Yoga som en disciplinerende og opmærksom far, der vejleder og nærer sindet, så det holder sig sundt og i fuld vigør. Ayurveda er en kærlig mor som nærer kroppen og følelserne for derigennem at skabe dyb harmoni og velvære.

I kategori: Yoga og Ayurveda | Kommenter nu

Yoga og Vægttab

Jeg har et par gange fået spørgsmålet “Hvordan hjælper yoga mig frem mod et varigt vægttab?”. Det er der flere svar på, men et meget vigtigt aspekt er, at yoga giver dig en god kontakt med din krop og dit sind.

For yoga er meget mere end de fysiske stillinger som gør dig smidig og stærk, yoga er også en vej til ro og centring i sindet. Når du har ro i tankerne og du er i kontakt med dig selv og din mave, så er det MEGET sværere at overspise og fylde dig med mad og drikke, der fremmer dvaskhed og fedme. Også forskere har fundet ud af, at mennesker der spiser for meget, gør det, fordi de ikke længere kan MÆRKE, at de spiser for meget.  De, der regelmæssigt dyrker yoga, meditation og laver åndedrætsøvelser lægger hurtigere kniven og gaflen fra sig, fordi de mærker mavens signaler om mæthed – og de formår at lytte til den, fordi der er nok klarhed i tankerne til at gøre det. Roen og glæden i sindet og kontakten med kroppen influerer ikke bare på, hvor meget vi spiser, men også på, HVAD vi spiser – og dermed putter i indkøbsvognen i supermarkedet. Når vi er tilfredse og glade i sindet, så køber vi mindre af det som skal give os tilfredsstillelse og sødme (læs: kærlighed) – f.eks. slik, sodavand, kager og chokolade. Når vi er i kontakt med os selv, så køber vi mere af det, som er godt for os – flere grøntsager og mere fuldkorn – og mindre af de fjollede, næringsløse konsumvarer. Vægttab og tanker derom glider efterhånden i baggrunden og kroppen finder sin naturlige form v.h.a den forbedrede kropskontakt og ro i sindet som regelmæssig yogaudøvelse giver os. Og den gode nyhed er: at alle kan lave yoga, tykke som tynde. Kom og prøv det af ved lejlighed. Og udsæt det nu ikke for længe!

I kategori: Yoga og Vægttab | Kommenter nu

Dragen og snoren

Hvis du vil forøge din opmærksomhedsgrad – dit samvær med nu’et – så giv åndedrættet din udelte opmærksomhed bare få minutter om dagen! For dit åndedræt er i stand til at opløfte din livsenergi og rense din krop. Dette er muligt fordi åndedrættet er den direkte forbindelse mellem vores krop og vores sind, vores tanker og følelser.

I yogafilosofien sammenlignes sindet med en drage og åndedrættet med dragens snor. Uden snoren flyver dragen uden mål og retning og lander måske et sted uden for vores rækkevidde. Men når vi tager styringen v.h.a. snoren, så kan vi holde dragen på ret kurs.

Dette har yogier vidst, efterprøvet og studeret siden oldtiden og de har samlet deres resultater i den såkaldte “The Yogic Science of Breath”. Derfor kan Yoga i dag tilbyde os en stærk, udstrakt hånd i form af særdeles effektive åndedrætsteknikker, der giver mental og kropslig stresshåndtering og centrering på kort tid.

Når åndedrætsteknikker kombineres med yogaøvelser, afspænding og meditation, så forstærker de hinandens effekt og du ender med at have redskaber, der effektivt kan give dig fokus og centrering i din hverdag.

I kategori: Yoga og Åndedræt | Kommenter nu